Tuesday, January 10, 2012

RAMALAN HARGA EMAS 2012

Salam rakan-rakan dan pembaca sekalian, semoga anda dan keluarga sihat sentiasa dan dibawah lindungan Allah selamanya. Baiklah posting kali ini saya mahu berkongsi berkaitan ramalan harga emas pada tahun 2012, jika anda baca posting saya pada tahun lepas, terdapat juga keratan akhbar yg meramalkan kenaikan harga emas pada tahun 2011.


 Nampaknya ramalan tersebut melebihi jangkaan yg sepatutnya dimana harga emas jauh lebih tinggi dari yg di jangkakan. Walau apa pun itu semua hanya ramalan, jangan terlalu yakin, sebaliknya kita perlu ambil perhatian dengan keadaan semasa dan merancang apa pula strategi pelaburan yang bakal kita buat pada tahun ini. Apa yg penting apakah teknik pelaburan yang hendak kita gunakan pada tahun ini agar kita boleh memperolehi keuntungan yang maksima. Jika mahukan resiko yg rendah kita boleh gunakan teknik skala tetapi jika mahukan keuntungan yg lebih gunakan teknik beli, pajak, beli lagi guna duit pajakan kali pertama, multiply dan overlaps tetapi resikonya juga lebih. Apa yang penting untuk teknik ini adalah volume belian, harga semasa belian dan tempoh jangkaan masa yang sesuai untuk melakukannya. 


Walau apapun teknik dan strategi yang anda gunakan, pastikan ada mendapat keuntungan. Anda bacalah keratan akhbar ni, kemudian buatlah persediaan untuk tahun ini. 





Selain itu, mari kita lihat kenaikan harga emas berdasarkan jadual harga emas bagi bulan dan tahun yang lepas sehingga pada tarikh posting ini ditulis.  












Pesoalannya, bagaimanakah formula dalam mengenalpasti  %  kenaikan harga emas berdasarkan jadual diatas. Caranya adalah harga High - harga Low bahagi harga Low x 100 = peratus kenaikan harga emas. 

So  anda boleh mengenalpasti kenaikan harga emas bagi setiap tempoh masa yang terdapat pada jadual diatas. Anda kiralah sendiri ye, x kanlah ini pun saya nak suap. Sekian sahaja posting untuk kali ini. 

Semoga anda dan saya berjaya. Yang pastinya kepuasan anda keutamaan kami.

No comments:

Post a Comment