Wednesday, March 2, 2011

BEBERAPA FAKTOR HARGA EMAS DUNIA TERUS MENINGKAT............

Penyelidikan

World Gold Council melakukan kajian ke pasaran teknologi yang ada dan muncul berkaitan untuk emas. Teknologi yang berkaitan dengan penggunaan emas dalam aplikasi industri, termasuk elektronik, perubatan gigi, dan nanoteknologi, mencapai sekitar 12% keperluan emas (rata-rata tahunan lebih dari 434 tan 2005-2009). perisikan pasaran kami dan wawasan membolehkan kita untuk membangunkan teknologi dan pasaran sokongan dengan cara yang melindungi, memperkukuhkan dan memperluaskan emas memainkan peranan dalam aplikasi industri.

 

Sektor Elektronik

Electronics merupakan daerah terbesar penggunaan emas. Emas adalah bahan pilihan dalam aplikasi elektronik, terutama telekomunikasi, teknologi maklumat dan prestasi tinggi yang lain dan kritis aplikasi keselamatan. Semak telefon anda dan anda akan hampir pasti melihat kenalan berlapis emas, emas juga digunakan dalam menyelesaikan sambungan elektrik di dalam cip yang mengawal peranti. Sebuah peranti mobile yang khas boleh mengandungi sehingga 50mg emas.
Antara tahun 2005 dan 2009 emas permintaan yang berkaitan dengan elektronika rata-rata 287 ton per tahun. Sebagai akibat daripada pertumbuhan pasaran elektronik pengguna, pengambilan tahunan jangka panjang emas dalam elektronik meningkat, dengan menekan terus menerus untuk pengurangan kos penggerak utama industri elektronik.

 

Perubatan gigi

Walaupun emas tetap menjadi bahan penting dalam perubatan gigi, digunakan oleh doktor gigi secara perlahan menurun. Pada tahun 2005, industri yang digunakan 67 tan emas tetapi ini telah turun menjadi 54 ton pada tahun 2009. Global keramik baru dan paduan dasar logam telah meningkat lebih murah dengan mengorbankan pemulihan berasaskan emas. Namun, keuntungan kunci dari emas dan Paduannya tetap; bio-keserasian, kelenturan dan ketahanan terhadap korosi terus kedudukan emas sebagai bahan utama.

 

Emerging aplikasi

Emas digunakan dalam pelbagai teknologi yang berkaitan dengan aplikasi niche, memberikan prestasi yang luar biasa kerana kombinasi unik dari sifat teknikal. Sebagai contoh, emas menunjukkan biokompatibilitas sangat baik dalam tubuh manusia, sehingga sejumlah aplikasi langsung dari emas sebagai bahan perubatan .
Sifat unik dari nanopartikel emas yang menyebabkan penggunaannya dalam semakin banyak aplikasi dalam bidang ini. Sebagai contoh, emas adalah sebuah mangkin aktif untuk reaksi komersial penting. mangkin adalah zat atau bahan yang mempercepatkan laju reaksi kimia tanpa itu sendiri yang diambil oleh reaksi. Mangkin adalah komponen penting dari banyak proses industri yang berbeza digunakan untuk menghasilkan bahan kimia dan bahan makanan. Mereka juga memberikan penyelesaian untuk mengendalikan pembebasan daripada proses industri dan kenderaan.
Kita sedang menyaksikan ledakan minat dalam penggunaan emas seluruh ilmu pengetahuan dan teknologi. high quality terobosan secara teratur dilaporkan dari beberapa akademik yang terkemuka di dunia dan agensi-agensi industri. sumber baru permintaan emas kemungkinan kerana mengambil peranan kunci dalam teknologi canggih seperti diagnosis perubatan novel, pemurnian air, dan sel suria.
World Gold Council ditaja jurnal ilmiah, Gold Buletin , ulasan dan menerbitkan Pemecah kajian tanah yang berkaitan dengan penggunaan emas dalam teknologi.

SUMBER : http://www.gold.org/technology/research/

No comments:

Post a Comment